Brno
1. Krátké představení města.
Brno je počtem obyvatel i rozlohou druhé největší město v České republice, největší město na Moravě a bývalé hlavní město Moravy. Je sídlem Jihomoravského kraje, v jehož centrální části tvoří samostatný okres Brno-město. Město leží na soutoku řek Svratky a Svitavy, má přibližně 378 tisíc obyvatel a v jeho metropolitní oblasti žije asi 600 tisíc obyvatel.
Brno je centrem soudní moci České republiky, stalo se totiž sídlem jak Ústavního soudu, tak Nejvyššího soudu, Nejvyššího správního soudu i Nejvyššího státního zastupitelství. Kromě toho je celkově významným administrativním střediskem, protože zde sídlí státní orgány s celostátní kontrolní působností a další důležité instituce. Za zmínku stojí například Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, veřejný ochránce práv nebo Státní zemědělská a potravinářská inspekce.
Od roku 1777 je Brno také sídlem římskokatolické brněnské diecéze, biskupským chrámem je katedrála svatého Petra a Pavla na Petrově.
Město je významným střediskem vysokého školství s 34 fakultami čtrnácti univerzit a dalších vysokých škol s více než 83 000 studenty. Více...
2. Kontaktní osoby (naši City Changers)
Marek Lahoda, místopředseda Komise dopravní RMB a člen Brno na kole, z.s., tel.: 732 732 490, e-mail: mara.lahoda@gmail.com
3. Projekty pro rok 2019 (pomáháme budovat v našem městě Malou Kodaň)
Doplníme později.
4. Informace o cyklistické dopravě - stávající stav
Podpora cyklistické dopravy společně se zvýšením bezpečnosti cyklistů v městském provozu pomáhá zlepšovat životního prostředí ve městech a následně přispívá k jejich oživení a vytváření lepších podmínek pro bydlení.
Nárůst motorové dopravy z posledních let s sebou přinesl přetížení existující komunikační sítě a s tím spojené zhoršení životního prostředí a kolo by se mohlo stát řešením. Ale aby mohla být cyklistická doprava užívána i k cestě do zaměstnání musí být pro ni vytvořeny optimální podmínky. Je nesmírně důležité rozvíjet cyklistickou infrastrukturu tak, aby umožnila optimální využití kvalit a možností cyklistické dopravy. Kolo může být použito především při realizování krátkých cest. Proto, aby bylo konkurenceschopné i při volbě dopravního prostředku na delší vzdálenosti, je nezbytné jeho začlenění do integrovaného dopravního systému.
Cíl je tedy jasný. Vybudovat síť ucelených tras, zajišťujících relativně rychlé a hlavně bezpečné propojení důležitých cílů cest. A to nejenom rekreačních. Protože podle výsledků průzkumů v zemích evropského společenství tvoří cesty za prací kratší než 5km více jak 50% všech cest. A to je ideální vzdálenost na kolo. Více...
V příloze je uveden přehled realizovaných cykloopatření a odkaz na stránky statutárního města Brna věnované cyklodopravě www.brno.cz/cyklodoprava
5. Tipy na cyklovýlety a další související informace
Zajímavá místa v Brně najdete zde.
6. Informace o městské mobilitě - stávající stav, plány
Brno je město, kde se snadno žije (i bez automobilu)
Brno se v roce 2050 umísťuje na prvním místě žebříčku hodnotícím kvalitu života ve městech. Žije zde 480 tis. spokojených obyvatel, kteří ani ve volných dnech nejsou nuceni odjíždět z města za čistým vzduchem. Brno je městem, kde se velmi snadno žije bez automobilu. Je to město krátkých cest s propojenými a navazujícími dopravními mody. Mobilita je jakožto stavební kámen kvality života ve městě hlavním politickým tématem, obyvatelé města se již 35 let aktivně zapojují do tématu městské mobility s tvůrčími podněty. Více...
Více informací nabízí Plán městské mobility http://www.mobilitabrno.cz/.
7. Fotogalerie



Novinky
12. 01. 2020 | Zveřejňujeme odkat na webovou stránku: CYKLODOPRAVA V BRNĚ, Oddělení dat, analýz a evaluací | Magistrát města Brna.
Současně zveřejňujeme i související článek: Brno se střelilo do vlastní nohy. Jeho aplikace potvrdila, že nemá rádo cyklisty
A teď "Babo raď!!!"
číst dále
27. 12. 2019 | Dnešní novinka ukazuje, jak myšlenky Smart City a udržitelnost při řízení města navzájem dotýkají. Co je chytré, mělo by být i udržitelné a naopak. Příklady Smart City projektů jsou například městská aplikace a karta Brno iD, projekt RUGGEDISED nebo participativní rozpočet Dáme...
číst dále
19. 11. 2017 | Přehrazením ulice Veveří chce město Brno zklidnit provoz v centru a vybudovat městský bulvár. Hovoří o tom studie se záměrem z dílny PK Ossendorf.
O záměru informoval článek Auta pryč z Veveří, velí Brno. Ulici...
číst dále
28. 10. 2017 | Galerie Architektury Brno přiváží výstavu Města s dobrou adresou, jež má pomoci nastartovat v českých podmínkách veřejnou diskuzi o mobilitě a kvalitě života v našich městech a položit otázky:
Jaká je...
číst dále
24. 03. 2016 | Město Brno zřizuje nově kancelář architekta města. Členkou 11-členné poroty vybírající jeho ředitele/-ku je také Tina Saaby, která působí už od roku 2010 jako hlavní architektka města Kodaně. Při příležitosti její...
číst dále
05. 11. 2015 | Dávat pozor na hlídkující policisty a mít připravené peníze na případnou pokutu, nebo slézt z jízdního kola a přes vnitřní centrum je provést. Taková byla až donedávna každodenní praxe...
číst dále
05. 11. 2015 | Dánskou výstavu „Města s dobrou adresou“ mělo příležitost zhlédnout v termínu od 30. září do 8. října 2015 v Brně více než 70 tis. návštěvníků. Možnost seznámit se s příklady řešení...
číst dále
15. 10. 2015 | Co se skrývá pod pojmy jako mobilita, udržitelná doprava nebo projekt, to se dozvěděli žáci 5. tříd ze čtyř brněnských škol na semináři, který pro školy připravily společně Centrum dopravního výzkumu s Nadací...
číst dále
30. 09. 2015 | Od konce dubna putuje po českých městech výstava s názvem "Města s dobrou adresou". Na přelomu září a října dorazí také do Brna, kde bude k vidění na dvou místech mezi 30. 9. – 8.10. 2015.
V obchodní galerii...
číst dále
11. 08. 2015 | Nezisková organizace Ratolest Brno rozjíždí nový sociální podnik s názvem Bajkazyl Brno, a to přímo u největšího dopravního uzlu v Brně na ulici Dornych. Nový podnik spojuje dohromady kavárnu, cyklodílnu...
číst dále
07. 04. 2015 | V rámci podpory cyklistické dopravy ve městě chce Brno realizovat systém bike sharing neboli sdílení kol. Podobný systém funguje již v několika evropských městech a spočívá v půjčování kol...
číst dále
07. 04. 2015 | Kdo projíždí po brněnských komunikacích, určitě si povšiml několik nových cyklistických pruhů červené barvy a piktogramů s označením kola, vedoucích do jednosměrek.
Zobousměrnění komunikací pro cyklisty se...
číst dále
07. 04. 2015 | Asociace měst pro cyklisty, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a město Brno si dovolují pozvat vás na seminář BIKE SHARING – VEŘEJNÉ PŮJČOVNY KOL V ČR, který se uskuteční dne 14. ledna 2014, mezi 13-16 hod., v budově Nové radnice,...
číst dále
07. 04. 2015 | Praha a Brno v současné době pracují na zavedení automatické půjčovny kol na svém území. Obě města si proto nechala vypracovat studie, které mají ukázat technické i finanční možnosti pro tyto systémy...
číst dále
07. 04. 2015 | V Brně se sjeli národní cyklokoordinátoři ze sedmi zemí Evropy a jihovýchodní Asie. Tvoří tu evropský plán cyklistické dopravy. Klíčový dokument, který se má stát základním...
číst dále
07. 04. 2015 | Centrum Brna bylo uzavřeno pro vjezd cyklistů již od 80. let. Jak to vypadá podle vyjádření některých zastupitelů, nyní by se situace mohla změnit. Podnět na zrušení zákazu podalo sdružení Brno na kole a zástupci města požadavek...
číst dále