První historická zmínka o městu je z 11. století v souvislosti s knížetem Jaromírem, kterého na lyském hradě věznil, oslepil a později nechal zavraždit jeho bratr Oldřich. Existence Lysé nad Labem jako města je doložena rokem 1291, kdy královna Guta, manželka Václava II., vydala listinu, jež sjednocovala osady statku v jeden hospodářský celek. Lyská panství měli během historie v držení různí majitelé, mezi nimiž nechyběla přemyslovská knížata, české královny a různé šlechtické rody. Více...
Lysá je městem cyklistů, kteří se ve městě pohybují na kole přirozeně, aniž by čekali na vybudování nějakých zvláštních opatření. V poslední době se ale začaly množit nehody, to vyvolává diskuse o nových opatření, která by řidiče upozornila na přítomnost cyklistů a celkově zvýšila bezpečnost na silnicích. Velmi důležité je začít vnímat, že kolo je právoplatným spoluúčastníkem městské přepravy. A většinou každý z nás je jednou cyklistou a jindy řidičem.
Navrhovaná opatření tedy jsou:
(Toto opatření považuji za rychlé, snadné a technicky nenáročné.) Nezakazuje, nepřikazuje, ale aspoň upozorní na nutnost klást zvýšenou pozornost na provoz cyklistů a chodců, viz foto.
Doporučená místa pro umístění jsou na vjezdech do města a při vjezdech do centra. značka rozšířená o upozornění na přecházení chodců.
Navrhované lokace: mapy.cz https://mapy.cz/s/2klXx
1. Příjezd od Prahy od dálnice před odbočkou na veslák
2. Litol, Jiráskova, u hřiště
3. Litol, Družstevní, začátek
4. Na Zemské stezce, před křižovatkou pod nadjezdem
5. Jedličkova, před křižovatkou s ulicí Na Mlíčníku
6. Poděbradova, u vjezdu do obce
7. Od Milovic v úrovni ulice Na Homolce
8. Od Benátek u vjezdu do obce
9. Sojovická, u konírny
10. Dvorce, u vjezdu do obce
11. Karlov, od Byšiček před železničním přejezdem
12. Stržiště, od Byšiček za železničním přejezdem
Za prioritní informaci pro tranzitní řidiče považuji upozornění, že vjíždí do města s výskytem cyklistů a chodců – nelze se tedy divit, proč seniorka, která pojede z Litole na kole k lékaři do centra, je na silnici a zpomaluje tak provoz.
Upozorňují řidiče, že musí respektovat určité vymezené místo na silnici pro cyklistu v případě, že se tam cyklista právě vyskytuje.
Dle TP 179:
• pro jízdu cyklistů ve vozovce prostorově nejúspornější opatření
• užívá se pro zvýraznění pohybu cyklistů nebo naznačení směrových pohybů
• umístěním nevytvářet situace svádějící řidiče k nebezpečnému předjíždění cyklisty
Navrhované lokace:
Hlavní průjezdy městem od J-S (od příjezdu od Prahy, Nymburka, průjezd městem na Milovice), od Sojovic do centra:
1. Družstevní
2. Po úpravě krajnic na ul. Jedličkova
3. Po rekonstrukci v ul. ČSA
4. Sojovická
5. Čechova (?) je ulicí velmi frekventovanou cyklisty, kteří jedou pak kolem závodiště ke sv. Václavovi a zpět. Pokud nelze technicky realizovat, alespoň upozornění na zvýšený výskyt cyklistů.
6. Ke Karlovu, kolem závodiště až k žel. přejezdu, zde dochází k časté kolizi cyklistů s nervózními řidiči aut, která jedou jen do osady Řehačka nebo do Byšiček. Pokud nelze technicky realizovat, alespoň upozornění na zvýšený výskyt cyklistů.
Jiří Drbohlav navrhuje lokace, kde udělat prvky pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru:
• Jedličkova I.
• Jedličkova II
• Sojovická
• Stržiště
• Československé armády
• Poděbradova
• Čechova
• Masarykova
• Družstevní
• Mírová I
• Mírová II
• Jiráskova
• Palackého
• Komenského
Na základě šířkových možností a skladby proudu by se navrhla opatření. Rozpracováno.
Již se projednává, RM uložila projednat DI Nymburk snížení rychlosti z 50 na 30 ve 3 úsecích:
1. Sojovická už před Muzeem B. H. a průtah přes náměstí B. H.
2. Jedličkova ve směru od nadjezdu, od čerpací stanice ke kinu
3. ČSA ve směru od Milovic před kinem
Připravuje se výměna stávajících cyklostojanů za stojany nové na cca 65 místech v centru města a okolí. Konstrukčně lepší stojany zaručí lepší a pohodlnější a bezpečnější parkování kol před obchody, úřady.
Tímto se podpoří také bezpečnější užívání kol po městě.
Pojďme ukázat lidem, že jezdit na kole je fajn, že je to "in" nejenom jako sportovní výkon, ale i jako dopravní prostředek. Tak jako nám sluší to „nejdokonalejší auto“, ve kterém zažijeme úžasné pocity a posune nás na vyšší „level“, jak citují reklamy, tak bychom mohli ukázat např. prostřednictvím reklamních bannerů, že kolo je „chytré a vkusné a zábavné řešení“.
Mohli bychom to zadat pro zpracování návrhů grafické škole (Střední škola oděvního a grafického designu, Lysá nad Labem), než jim začnou maturitní přípravy.
Lysá nad Labem je historicky cyklistickým městem.... to je asi takové slovní spojení, jako že toto město leží u řeky Labe, v polabské nížině. Tudíž je to samozřejmou vlastností. Přesto se nám dlouhá léta nedaří vzít tuto skutečnost za samozřejmost a pro bezpečnost jízdy na kole něco vytvořit. Kdysi se tu jezdilo převážně na kole, pak nám přibyla auta a ubylo cyklistů. Nicméně v posledních letech se rychle zvyšuje množství „uvědomělých“ cyklistů, kteří vědí, že jezdit na kole je „chytré“ řešení, ne jenom jako volnočasový sport. Nic to nestojí, nic to nezamořuje, nezabírá místa na parkování, a navíc to prospěje samotnému cyklistovi.
Stezka, o délce 21 km, je vedena především po veřejných cestách, většinou jde o lesní cesty, polní cesty a pěšiny. Je vhodná pro pěší turistiku i cykloturistiku. Na její trase je celkem 23 zastavení s informačními panely, které upozorňují a vysvětlují většinu významných a historických pozoruhodností této části Polabí. Více...
Operační plán zimní údržby komunikací (MK) a chodníků řeší zabezpečení sjízdnosti a schůdnosti ve městě. Případný odvoz sněhu z určených částí bude řešen operativně dle požadavku města.
Při zpracování technických podmínek je zapotřebí úzké spolupráce s městem, zejména s městskou policií. Operační plán vychází z vlastních sil a prostředků, které jsou do této oblasti směřovány, zejména nasazení techniky SÚS a ze schváleného silničního zákona. Více...
Partneři: Česko jede - Akademie městské mobility - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království - City Changers
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu a s uvedením zdroje.