Město Šumperk se rozkládá v malebném údolí řeky Desné, chráněné od severu masívem jesenických hřebenů. Město je správním, politickým a hospodářským centrem severozápadní Moravy. Město leží na 50° severní zeměpisné šířky a na 17° východní zeměpisné délky. Město Šumperk je jednou ze vstupních bran pohoří Jeseníky, které je členěno na Hrubý a Nízký Jeseník. Šumperk je právem označován za „Bránu Jeseníků“, protože leží na křižovatce cest, které vedou k nejvýznamnějším horským výchozím základnám - Skřítku, Červenohorskému sedlu, Ramzové a také k úpatí masivu Kralického Sněžníku. Více...
Doplníme později.
Doplníme později.
Ve městě Šumperk dosud neexistuje ucelená síť cyklistických tras.
Dlouhodobým cílem města je vybudování funkční páteřní sítě cyklistických komunikací, která by umožnila cyklistům nejen bezpečnou segregaci od automobilové dopravy v rámci vnitroměstských vztahů, ale i bezpečnější průjezd Šumperkem a propojila centrum města s okolními obcemi - Novým Malínem, Vikýřovicemi, Dolními Studénkami a silnicí II/446 na Bratrušov. Tento cíl se představitelům města daří v dlouhodobém horizontu postupně naplňovat.
Stávající cyklokomunikace ve městě Šumperku
Lokalita |
Způsob vedení |
Délka v metrech |
Žerotínova – Havlíčkova (od okružní křižovatky po světelnou křižovatku (Temenická x Langerova) |
Vyhrazený oboustranný cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru |
750 |
Temenická (od křiž. Temenická x Sládkova po křiž. Temenická x Šumavská) |
Vyhrazený oboustranný cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru |
100 |
Temenická (od křiž. Temenická x Šumavská po křiž. Temenická x Finská) |
Obousměrný cyklistický pás v přidruženém prostoru |
550 |
Lidická – Uničovská (až po začátek obce Nový Malín) |
Stezka pro chodce a cyklisty se společným provozem |
950 |
Parková stezka u potoka Temenec (mezi ul. Fibichova a Langerova) |
Stezka pro chodce a cyklisty se společným provozem |
220 |
Jiráskovy sady |
Stezka pro chodce a cyklisty se společným provozem |
230 |
Smetanovy sady |
Stezka pro chodce a cyklisty se společným provozem |
400 |
Okružní křižovatka Zábřežská - Jesenická |
Vyhrazený oboustranný cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru |
100 |
Křižovatka u Hypernovy |
Jednosměrný oboustranný cyklistický pruh ve vyhrazeném prostoru |
100 |
J. z Poděbrad (od křiž. Temenická – Langerova po okružní křižovatku) |
Vyhrazený oboustranný cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru |
620 |
Husitská (od kruhového objezdu po výjezd z parkoviště za dalším kruhovým objezdem) |
Vyhrazený oboustranný cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru |
180 |
Jiřího z Poděbrad (od kruhového objezdu po křiž. Vítězná) |
Vyhrazený oboustranný cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru |
410 |
Žerotínova (ve výstavbě) (od kruhového objezdu u ZUŠ po areál ČSAD) |
Vyhrazený oboustranný cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru |
1075 |
Žerotínova (ve výstavbě) (od ČSAD po náhon) |
Jednosměrný oboustranný cyklistický pruh v přidruženém dopravním prostoru |
430 |
Žerotínova (ve výstavbě) (od náhonu po k. ú. Dolních Studének) |
Jednosměrný oboustranný cyklistický pruh ve vyhrazeném prostoru mimo hlavní dopravní prostor) |
424 |
Stav k 30. 9. 2014
Město by dalším rozvojem samostatných cyklistických pruhů chtělo umožnit snadnou mobilitu cyklistů v rámci města i dobré napojení na okolní obce, jak ukazuje mapa z aktuálního návrhu cyklostras v Generelu dopravy městě Šumperka.
Obrázek č. 1: Návrh sítě cyklistických komunikací ve městě Šumperku
Pro větší bezpečnost cyklistů je plánováno také několik desítek kilometrů cyklistických tras, které by měly propojit obce a města od soutoku řeky Moravy a Desné směrem na sever a spojit tak všechny obce podél řeky Desné od Postřelmova až Loučnou nad Desnou (Loučná nad Desnou, Velké Losiny, Rapotín, Vikýřovice, Šumperk, Dolní Studénky, Sudkov s obcí Postřelmov). Tyto cyklotrasy jsou součástí zpracované Vyhledávací studie cyklokomunikace Desná. Jenom "šumperská" část této cyklistické komunikace „Desná“ bude měřit celkem skoro 4 km. Vytvořené propojení městě Šumperka s obcí Bludov vhodného pro cyklisty umožňuje další systematický rozvoj cyklodopravy v obcích podél řeky Moravy.
Šumperkem na kole
Město Šumperk je zasazeno do krásné přírody v podhůří Jeseníků a právem proto bývá označováno jako „Živá brána Jeseníků“. Terén v okolí města je převážně lesnatý a kopcovitý, protkaný spoustou značených i neznačených cest, kde si na své přijdou silniční cyklisté i milovníci horských kol a náročného terénu.
Ze Šumperka lze podniknout mnoho jednodenních výletů, délku a náročnost si zvolí každý podle své libosti. Oblíbenými cíly jsou např. Velké Losiny s ruční papírnou, zámkem a lázněmi, kde má do konce roku 2014 vyrůst nový termální akvapark. Příjemné jsou vyjížďky na blízkou přehradu Krásné s letní restaurací, autokempem a možností koupání, o něco náročnější je cesta na hrad Rabštejn, kde se můžeme pokochat nádhernými výhledy. Praví sportovci určitě přijmou výzvu vyšlapat na kole až na přečerpávací elektrárnu Dlouhé stráně v Koutech nad Desnou nebo na nejvyšší horu Jeseníků Praděd.
Šumperkem prochází tématicky zaměřená „Čarodějnická cyklotrasa“, která cyklistu na jednotlivých zastaveních seznamuje s neblahou historií čarodějnických procesů, které popsal Václav Kaplický ve své knize Kladivo na čarodějnice. Mnohým bude určitě známý stejnojmenný film, odehrávající se v místních reáliích. Cyklotrasa vede z Mohelnice do Zlatých hor.
Na stejné téma přímo navazuje „Expozice čarodějnických procesů“ která dokumentuje pravdivé události a příběhy lidí z tohoto temného období. Stálá expozice je umístěna ve sklepení tzv. Geschaderova domu v Šumperku. Po návštěvě muzea mohou turisté v sezóně absolvovat ještě procházkový okruh historickým jádrem města nebo se pokochat vyhlídkou z radniční věže.
V letní sezóně 2014 jsou v Jeseníkách opět v provozu cyklobusy, které umožňují přepravu cykloturistů i s jízdním kolem. Turisté se tak mohou přiblížit ke svým vybraným cílům. V Šumperku začíná linka na trase: Šumperk – Klepáčov – Skřítek – Rýmařov – Malá Morávka – Hvězda – Ovčárna.
Město se také stará o bezpečnost cyklistů při dopravě v rámci svého území. Snaží se zajistit bezpečné propojení města s okolními obcemi pro všechny, kteří dojíždějí na kole z okolních obcí do Šumperka za prací, do škol, za sportem i zábavou, a dále pro rekreaci a sportovní vyžití občanů města Šumperka, turistů a návštěvníků celého regionu. Cyklisté jsou u nově budovaných nebo rekonstruovaných komunikací bezpečně vedeni v oddělených jízdních pruzích po stranách komunikace nebo po cyklostezce oddělené od silnice na samostatném tělese. Město je propojeno cyklostezkami téměř se všemi sousedními obcemi, aktuálně probíhá budování cyklostezky Šumperk – Dolní Studénky.
Cykloservisy a prodejny sportovních potřeb.
Město Šumperk ve spolupráci s Powiatem Nysa a se sdružením Jeseníky – sdružení cestovního ruchu zrealizovalo v rámci Operačního programu Přeshraniční spolupráce ČR-PL 2007-2013 projekty Čarodějnickou cyklotrasou po polsko – českém pohraničí etapa I. a etapa II. Více...
Doplníme později.
Partneři: Česko jede - Akademie městské mobility - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království - City Changers
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu a s uvedením zdroje.