Město Oslavany leží v malebném údolí řeky Oslavy 25 km jihozápadně od Brna na rozhraní Dyjskosvrateckého úvalu a Českomoravské vrchoviny. Zástavba se dále rozprostírá v hlubokém údolí potoků Balinky a Ketkovského. Součástí města je městská část Padochov, původně samostatná hornická obec 1 km severně od Oslavan. Více
Připravuje se pokračování páteřní cyklostezky napříč Mikroregionem Ivančicko spojující města Oslavany, Ivančice a Dolní Kounice, zajišťující bezpečnou dopravní obslužnost pro cyklisty po trase dlouhé 15 km. Po úspěšné realizaci úseku Oslavany - Ivančice se začalo s přípravou další trasy v úseku Ivančice - Moravské Bránice - Dolní Kounice. Je již zpracována vyhledávaci studie a studie proveditelnosti, bylo schváleno navržené vedení trasy, etapizace pro realizaci, byla provedena inventura co bylo ve věci cyklostezky předpřipraveno v katastrech dotčených obcí (Ivančice, Moravské Bránice, Dolní Kounice). Je tím myšleno informace o dílčích projektových studiích, návrzích dopravního řešení, jednání ve věci vypořádání dotčených pozemků atd. Připravujeme výběrové řízení pro zadání zpracování PD pro územní rozhodnutí a společné jednání s dotčenými orgány státní správy (projektant, investor, odbory dopravy, životního prostředí, Povodí, Lesy, atd.) ve věci jejich vyjádření k realizaci projektu. Nyní město stojí před úkolem jak optimálně zajistit finanční zdroje pro vypracování prvních etap PD.
Cyklostezka Oslavany - Ivančice byla otevřena 1. května 2015. Je dlouhá 3200 metrů, široká 3 metry (lávka 2 metry) s převýšením 16 metrů. Cyklostezka prochází krajinou kolem řeky Oslavy. Blíže k Ivančicím se vedle cyklostezky nachází Zastavení U Raka. Cyklostezka je součástí cyklostezky č. 5170 ("Templářská"). Více...
Oslavany se staly centrem cyklistického dění na Jihozápadním Brněnsku od roku 1999. Tehdejší oslavanský místostarosta Musil vnímal absenci jakékoli cyklistické infrastruktury v této oblasti a inicioval vznik skupiny šesti obcí, která spolupracovala na rozvoji cyklotras. Po dohodě s Mgr. Markvartem z KČT a za finanční podpory Skupiny ČEZ a Jihomoravského kraje a Města Oslavany bylo postupně vytvořeno šest páteřních cyklotras. Projektovou studii vypracoval podle návrhu Miloše Musila Václav Zygmund z KČT a zpracovatelem prováděcích projektů byl ing. Adolf Jebavý.
Cíle roku 2018:
Oslavanská základní škola velkým dílem přispívá k cyklistické gramotnosti dětí školou povinných i předškolních. Z iniciativy zástupce ředitele Petra Horáka vzniklo v areálu školy, s podporou Jihomoravského kraje, dopravní hřiště, kde probíhá nejen výuka dopravní výchovy žáků oslavanské „základky“, a mateřských škol, ale i kurzy, které pořádá místní DDM pro okolní školy i pro veřejnost. Pořádají se zde místní, okresní ba i krajská kola dopravní soutěže a také už pořádali celostátní finále. Oslavanští žáci jsou úspěšní v rámci České Republiky.
Další úsilí je nasměrováno ke zkvalitnění tras. Cílem je nahradit postupně jízdu po silnicích II. a III.třídy cyklostezkami. Na prvním úseku se pracuje již od roku 2004. Cyklostezka Oslavany – Ivančice se po velkých problémech s identifikací a vypořádáním pozemků dostává do finiše a bude-li přiznána Mikroregionu Ivančicko dotace z SFDI, mohla by se realizovat v druhém pololetí letošního roku. Stane se součástí plánovaného krajského cyklokoridoru Brno – Znojmo. Na tomto koridoru plánujeme ještě vybudování cyklostezky Zbýšov – Oslavany přes významný turistický cíl areál Kukla a park Permonium.
Chceme, aby do naší neprávem opomíjené oblasti (Snad proto, že byla vždy vnímána jako průmyslová, což už takřka třicet let neplatí) ležící na rozhraní Dyjsko-Svrateckého úvalu a Vysočiny s krásnými přírodními parky v hlubokých údolích řek Chvojnice, Oslavy a Jihlavy a zříceninami starých hradů, klášterů a s množstvím dalších historických památek, přijížděli cyklisté a využívali všeho, co Město Oslavany a celé Jihozápadní Brněnsko nabízí.
Logickým vyústěním našich snah bylo rozhodnutí zastupitelstva města přihlásit Oslavany do Asociace cyklistických měst. jsme co do počtu obyvatel nejmenší (necelých 5 tisíc obyvatel), ale spolupráci na tomto fóru považujeme za potřebnou a pro oboustranně přínosnou.
Základní informace: www.cykloklub-oslavany.cz a tipy na výlet.
Ve směru západ – východ jsou to cyklotrasy KČT 403 Kramolín – Přízřenice (dosun nedokončená od Ivančic dále k Brnu pro zatím nevyřešenou otázku průchodnosti přes lokalitu Střibský mlýn) a 404 z Moravského Krumlova do Rajhradic. Obě navazují na cyklostezku Brno – Vídeň a na Vinařské cyklostezky.
Ve směru sever – jih jsou to trasy 5170 Velká Bíteš – Moravský Krumlov, 5171 Domašov – Pohořelice, 5172 Rosice – Židlochovice a 5173 Zastávka – křižovatka Biskoupky, která propojuje všechny trasy úhlopříčně.
Dále vznikly 4 okruhové tématické cyklostezky ze startem na oslavanském zámku Hornická,Energetická, Templářská a Pivovarská. Celý systém má více než 500 km a je zde umístěno 44 informačních tabulí a 21 odpočívek.
Oslavanské cyklostezky žijí čilým ruchem. Pravidelně jsou na nich pořádány čtyři tradiční akce: Odemykání Templářské cyklostezky (1.5.), Vyjížďka po Pivovarské (poslední sobota v srpnu), Vyjížďka po Hornické (2.neděle v září) a Zamykání Templářské (28.9.). Akcí se v průměru zúčastňuje 100-150 zaregistrovaných účastníků a rekord je 264 zapsaných cyklistů. Cyklisty vyvádí od startu známé osobnosti – cyklocestovatelé Michal a Lucka, Josef Zimovčák na vysokém kole, Ivan Křivánek na drezíně a končí se tanečkem na zámeckém nádvoří při doprovodu některé místní country kapely.
Díky pro cyklisty přitažlivé atmosféře a díky cyklostezkám, byť zatím pouze tematickým, vznikl v Oslavanech cykloklub, který sdružuje kolem sta aktivních členů, kteří pořádají akce a jezdí na společné pobyty po celé republice.
Více informací zde.
Bude doplněno
Partneři: Česko jede - Akademie městské mobility - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království - City Changers
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu a s uvedením zdroje.