Město Uherské Hradiště je odedávna přirozeným středem Slovácka - regionu proslulého svébytným folklórem, cimbálovou muzikou, dobrým vínem, překrásnými kroji a řadou zachovalých lidových tradic. Historické jádro města bylo prohlášeno městskou památkovou zónou.
Z hlediska morfologie město tvoří územní rovinu, kterou vyrovnávaly náplavy řeky Moravy do nadmořské výšky 178–180 m. Na západní straně se terén úměrně zvedá do výšky 205 m, na opačné straně (východně, městské části Mařatice) je údolí ohraničeno kótou 230 m n.m. Plocha uherskohradišťského katastru činí celkem 2.127 ha.
Doplníme později.
Věděli jste, že na území našeho města je téměř 13 km značených cyklotras, 10 km cyklostezek a 1 km vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty? Že cyklistickou stezku pod železničním přejezdem u hradišťské nemocnice denně využije 1700 cyklistů? Nebo že z Hradiště je možné dojet na kole bezpečně až do Olomouce? Více...
V Uherském Hradišti, ve městě v srdci Slovácka s 26,5 tis. obyvateli cyklistická doprava přesahuje přes 20% z celkové dopravy ve městě. V podílu cyklistické dopravy tak Uherské Hradiště zaujímá přední místa v České republice a právem je označováno jako město cyklistů.
První stezka pro cyklisty byla ve městě vybudována podél páteřní komunikace – silnice I/55 již v roce 1967. Síť cyklostezek se postupně rozrůstala na současných 12 km, po kterých projede v nejfrekventovanějších úsecích až 3400 cyklistů za 24 hod.
Městem prochází také 20,4 km značených cyklotras regionálního i nadregionálního významu (č.47, č. 5049, Moravská vinařská – Uherskohradišťská).
V letech 2003 – 2005 se objevily v Uh. Hradišti první vlaštovky v podobě 1,1 km vyhrazených jízdních pruhů, přesto ve městě převládala podpora vedení cyklistů v přidruženém dopravním prostoru, zpravidla na smíšených stezkách pro chodce a cyklisty.
Tento přístup nezměnil ani generel cyklistické dopravy zpracovaný v roce 2007.
Město Uherské Hradiště vynaložilo od roku 1990 na rozvoj cyklodopravy ve městě i okolí celkem cca 71,5 milionů korun, z toho 26,1 milionů tvořily dotační prostředky (převážně ze SFDI).
Zásadní změnu v řešení cyklistické dopravy v Uherském Hradišti přineslo zapojení města do mezinárodního projektu Central MeetBike. Město Uherské Hradiště vstoupilo do projektu nejen podpisem Uherskohradišťské charty, ke které se hlásí česká města podporující cyklodopravu, ale také aktualizací generelu cyklistické dopravy, který v podstatě nově zpracovala brněnská firma ADOS, Alternativní dopravní studio. I přes bouřlivé diskuse a obavy například z dopadu na automobilovou dopravu ve městě přineslo schválení nového generelu cyklistické dopravy Zastupitelstvem města v roce 2012 zásadní změnu ve strategii podpory cyklistické dopravy ve městě. Doposud byl kromě financí hlavní překážkou pro realizaci komunikací pro cyklisty omezený prostor stávající zástavbou. Východiskem, nejen z důvodu nižší finanční náročnosti, ale hlavně úspory prostoru, je generelem preferované bezpečné a plynulé vedení cyklistů v hlavním dopravním prostoru s využitím vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty, ale také vyznačení víceúčelových jízdních pruhů, cyklopiktogramových koridorů nebo dopravního zklidnění méně frekventovaných komunikací. Pozornost je zaměřena i na zlepšení podmínek pro parkování kol v podobě doplnění funkčních stojanů a uzamykatelných boxů na kola. V rámci pilotní investice uvažovalo město v souladu s generelem také o osazení sčítače cyklistů, který by monitoroval vhodnost realizovaných opatření a současně by uživatelům – cyklistům poskytoval zpětnou vazbu o využití těchto opatření. Vzhledem k omezeným finančním možnostem však bylo od tohoto záměru upuštěno.
Volení zástupci města neotáleli s realizací vhodných opatření pro cyklisty. První opatření v ulicích města byly realizovány již v průběhu zpracování projektové dokumentace, která řešila pilotní projekt Central MeetBike. Ten se zaměřil na zjednosměrnění průjezdu vozidel na Palackého náměstí s obousměrným průjezdem cyklistů, zřízení víceúčelových jízdních pruhů ve Staré Tenici a osazení nových stojanů a boxů pro kola. Bez odkladu však byly řešeny navazující opatření na zlepšení průjezdu cyklistů v bezprostředním okolí historického centra města.
V dubnu 2012 byla pro cyklisty obousměrně zprůjezdněna jednosměrná komunikace v ul. Kollárova, kde byl průjezd cyklistů v protisměru řešený příslušným svislým dopravní značení zvýrazněn také pomocí cyklopiktogramů. Následovala odvážná změna v organizaci dopravy na jedné z hlavních přístupových tras do centra města, kterou tvoří ul. Všehrdova, Palackého náměstí a ul. Hradební. Tyto místní komunikace jsou spojnicí mezi historickým centrem města a křižovatkou dopravních tepen ve městě, silnicí I/55 a II/497. Podél silnice I/55 je vedena také páteřní severojižní stezka pro cyklisty spojující souměstí Staré Město, Uherské Hradiště a Kunovice. Silnici II/497 lemuje stezka mezi městskou částí Jarošov, Mařatice a centrem města. Nedostatečná propustnost „hlavní“ křižovatky ve městě, silnic I/55, II/497 a místní komunikace ul. Všehrdova, donutila vlastníky a správce jednotlivých komunikací spojit síly i finanční prostředky a realizovat v prvním pololetí 2012 zkapacitnění této křižovatky. Zatímco na silnicích I. a II. třídy přibyly z důvodu zkapacitnění nové jízdní pruhy pro vozidla, město jako vlastník a správce místní komunikace doplnilo na ul. Všehrdova vyhrazený pruh pro cyklisty, aby byl umožněn obousměrný průjezd cyklistů do centra. Navazující konečné úpravy Palackého náměstí musely počkat až na realizaci pilotního projektu dotačního titulu, kdy úprava dopravního značení byla v srpnu 2013 doplněna stavebními úpravy ke zpomalení motorových vozidel a zvýšení bezpečnosti obousměrného průjezdu cyklistů ve vyhrazených jízdních pruzích na zjednosměrněné komunikaci pro motorová vozidla. Doplněny zde byly také nové stojany na kola. Cyklista, který projede přes upravený průtah Palackého náměstím, může pokračovat po obvodu historického centra ulicí Hradební, kde v předstihu v srpnu 2012 také proběhla hodně diskutovaná změna organizace dopravy, kdy byl obousměrný průjezd cyklistů s vyznačeným protisměrným jízdním pruhem pro cyklisty upřednostněn před motorovou dopravou, která je nově vedena pouze jednosměrně.
V Uherském Hradišti se zcela jistě nejedná o poslední opatření podporující cyklistickou dopravu. Další vhodné úpravy infrastruktury pro cyklisty budou pokračovat i v dalších letech.
Odkaz : Uherské Hradiště - partner projektu Central MeetBike
Partneři: Česko jede - Akademie městské mobility - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království - City Changers
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu a s uvedením zdroje.