Město Hradec Králové, přirozená krajská metropole, se nachází pouhých sto kilometrů východně od Prahy. Statisícové město plné zeleně leží na soutoku řek Labe a Orlice. Bohatá historie města sahá hluboko do minulosti. Dokládá to první dochovaná písemná zmínka z roku 1225. Ve středověku byl Hradec Králové věnným městem českých královen, zalíbení v něm nalezly především Eliška Rejčka a Eliška Pomořanská. Od 14. století se stalo město s kompaktním renesančním historickým jádrem přirozeným, vojensky a politicky vlivným centrem regionu s vysokou úrovní vzdělanosti a kultury. Více...
Doplníme později.
Hradec Králové je obecně známý jako město cyklistů. Výhodou je rovinatý terén, dobré klimatické podmínky, tradice spojená s ohleduplností vůči cyklistům a zejména nadčasově založený radiálně okružní dopravní systém města, jehož silniční okruh a významné radiální komunikace jsou téměř po celém svém obvodu doplněny stezkou pro cyklisty a chodce. Základ tohoto systému, který určuje hlavní dopravní trasy, byl položen s výstavbou silničního okruhu města z období 60. až 70 let minulého století. Více...
Z historie :
Téměř stotisícový Hradec Králové leží v převážně rovinaté krajině na soutoku Labe a Orlice. Mezi městy podobné velikosti zabírá v cyklistické dopravě spolu s Pardubicemi první příčky. Její podíl na celkové přepravní práci tu činí zhruba 17 % a je tak po automobilové a městské hromadné dopravě třetím nejčastějším způsobem dopravy.
Na kole se tu jezdí už dlouho. S výstavbou cyklostezek Hradec začal už v osmdesátých letech, a snad i dřív. Jednosměrné pásy oddělené zelení od vozovky i chodců na některých místech fungují dosud a připomínají holandský systém cyklodopravy. A taky ano – jejich vizi sem přenesl projektant, který měl zkušenosti z nizozemských měst.
Novinky z posledních let
Na magistrátu byla v březnu 2011 vytvořena pozice koordinátora rozvoje cyklodopravy. Hradec podepsal Uherskohradišťskou chartu, a městský cyklokoordinátor dává najevo, že se bude snažit kontrolovat, jestli principy v ní vyjádřené se dodržují v praxi. Ve městě vzniklo několik moderních dopravních opatření, která usnadňují pohyb cyklistům, a plánují se další.
Na několika křižovatkách existují semafory, a tudíž i přejezdy, přímo pro cyklisty. Vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty vedou ulicí Československé armády přímo pod okny hradeckého magistrátu. Široké cyklopruhy na třídě Edvarda Beneše vznikly přerozdělením bývalého čtyřpruhu. Vyhrazené jízdní pruhy vyhrály i v ulici Na Drahách, kde místní rezidenti nechtěli prostor pustit, aby nemuseli parkovat automobil u sebe na dvorku.
Parkovací dům
Hradec se může pochlubit ve střední Evropě unikátní novinkou. V únoru 2013 byl u nádraží uveden do provozu vůbec první automatický parkovací dům na kola v České republice. Nechal ho postavit a provozuje podnikatel Rudolf Bernart. Stál 7,5 milionu korun, pozemek mu poskytlo město. Zařízení chráněné před počasím a zloději s kapacitou 116 míst je automatické, stroje dokážou uložit bicykl i s přilbou či brašnami.
Tvůrce se inspiroval na Tchaj-wanu, kde podobné domy fungují s obsluhou. Již se hledají lokality v Hradci Králové, kde by další parkovací dům pro kola našel své uplatnění a uživatele. V jednání je na příklad prostor v nově vznikajícím univerzitním kampusu. O podobné domy stojí i další města a také České dráhy, které by chtěly poskytnout parkovací místa pro kola na rekonstruovaných nádražích.
Stezky na Kuks a Pardubice
V květnu 2013 byl otevřen 26 kilometrů dlouhý úsek Labské stezky z Hradce do Kuksu. Dopravně jí využijí například obyvatelé Smiřic při dojížďce do Hradce. Přes devadesát procent peněz na zatím nejdelší souvislý úsek Labské cyklotrasy poskytla Evropská unie. Naopak připravovaná stezka z Hradce do Pardubic se zatím zasekla. Vše záleží na vykupování pozemků.
Oficiální server o cyklistické dopravě v Hradci Králové: www.cyklohradec.cz
Další informace:
http://mestonakole.eu/blog/2012/01/zprava-o-stavu-cyklodopravy-v-hradci-kralove/
http://www.hradeckralove.org/urad/a3
Zelený okruh – třetí okruh Hradce Králové
Okruh kolem Hradce Králové pro 21. století, pro pěší a cyklisty, ale i pro vše živé a nemotorizované…
Aktuálně je otevřená 1. etapa okruhu z Roudničky do Svinar, otevření 2. etapy se předpokládá v průběhu roku 2014, další etapy budou následovat.
VNĚJŠÍ OKRUH - souvislý pás zeleně, přírodní čára obzoru, propojující stávající stabilní lesní plochy i drobnější lesíky či skupiny stromů. Okruh bude mít podobu remízů a luk, lesoparku či lesa, jehož páteří se stane kvalitní cykloturistická trasa doprovázená novými terénními úpravami. Více...
Partneři: Česko jede - Akademie městské mobility - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království - City Changers
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu a s uvedením zdroje.