České Budějovice jsou s 95 tisíci obyvateli největším městem Jihočeského kraje a jeho hospodářským, správním a kulturním centrem. Jsou sídlem několika vysokých škol, důležitých veřejných institucí a úřadů. Město píše svou historii již od roku 1265, kdy ho založil český král Přemysl Otakara II. jako oporu své moci proti rozvětvenému a vlivnému šlechtickému klanu Vítkovců, neboli Pánů z Růže (např. Rožmberkové, z Hradce, z Landštejna). Více se o městě dočtete na tomto odkaze. Aktuální podrobné informace o současnosti města se můžete rovněž dozvědět z publikace Českého statistického úřadu Město České Budějovice v číslech 2016.
Zastupitelstvo Statutárního města České Budějovice odsouhlasilo členství v Asociaci měst pro cyklisty dne 22.5.2014.
Z generelu cyklodopravy z roku 2014 byly vybrány čtyři lokality.
České Budějovice jsou díky rovinatému terénu a snadné dostupnosti volné krajiny předurčeny pro cyklistiku. Ta skutečně patří mezi oblíbené způsoby přepravy. Město se proto snaží rozvíjet podmínky pro cyklistiku. / Více
Jak šel čas - výstavba cyklistické infrastruktury na území města od roku 2005. / Více
Hlavní cestou k řešení dopravy ve městě není pouze budování obchvatů pro tranzity, protože ty tvoří většinou minimální podíl na vnitroměstské dopravě, ale hlavně vytváření podmínek pro ty druhy dopravy, které prostorově města a jejich komunikace nezatěžují.
Toto je i jednou z dopravních priorit Statutárního města České Budějovice. Z hlediska cyklistické dopravy má naše město ideální polohu – leží v ploché údolní nivě na soutoku řek Vltavy a Malše v Českobudějovické pánvi s minimálními výškovými rozdíly. Přesto není síť současných cyklistických stezek odpovídající a nevyužívá potenciál, který morfologické uspořádání krajiny, v níž město leží, nabízí.
Jedním ze základních cílů územního plánu města je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. Jak již bylo zmíněno, České Budějovice mají ideální podmínky k tomu, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce, a to i přes to, že podle posledního dopravně sociologického průzkumu tvoří cyklistická doprava pouhých 9% všech cest vykonaných během dne. Nicméně při uvažované potencionální změně dopravního chování, která je ale podmíněna zlepšením podmínek jak technických, tak bezpečnostních, by podle zmiňované studie podíl cyklistické dopravy mohl dosáhnout až 16%.
A právě tento potenciální trend je třeba podpořit, resp. vytvořit pro něj co nejoptimálnější podmínky.
Územní plán proto při rozvoji systému cyklistických tras sleduje především tato základní kritéria:
Územní plán obsahuje (vedle stávajících tras) základní představu o návrhu jednotlivých tras, včetně uspořádání v uličním profilu ve třech možných úpravách:
Našim hlavním cílem je vybudovat dostatečně hustou síť cyklistických stezek, a to i v období s nejednoznačnou legislativou. Tato síť bude spojovat atraktivní cíle s obytnými centry. Kromě nově budovaných stezek je našim prioritním cílem logicky spojit již stávající úseky cyklotras a cyklostezek .
Vybudování městských páteřních cyklistických propojení má dva rozměry. Jeden způsob jejich budování hovoří o cyklistických trasách. Cyklistická trasa je dopravní trasa určená pro cyklistickou dopravu v kombinaci s jinými druhy dopravy, například jako vyhrazený pruh na silnici, či v integraci s pěším provozem. Tento typ je vhodný tam, kde nejsou dostatečné prostorové parametry, případně tam, kde z finančních důvodů je vůle docílit efektu rychle a levně. Druhý typ jsou stezky pro cyklisty. Jedná se o jednosměrnou nebo obousměrnou jednoúčelovou pozemní komunikaci, určenou pro cyklistickou dopravu. Je vedena buď samostatně terénem nebo v souběhu s jinou komunikací, od které ale musí být výškově nebo prostorově oddělená. Naším cílem je v první řadě vybudovat uživatelsky logickou a bezpečnou síť cyklotras. Konečnou vizí je cyklistická síť postavená na stezkách, trasy se smíšenou dopravou by byly pouze v místech, kde prostorové parametry nedávají jinou šanci.
Kromě finančních, ale ty jsou vždy, jsou největší problémy s nedostatečnou legislativou, která ovlivňuje budování cyklistických tras. Proto jsou v Českých Budějovicích místa, která jsou problémová a na první pohled působí nelogicky. Odstranění těchto míst řešíme společně s odborem dopravy a Policií České Republiky. Například zákon č.361/2000 Sb. „O provozu na pozemních komunikacích“ upravuje pohyb chodců na přechodu pro chodce a s tím související povinnosti řidiče vozidla ale už ne jízdu cyklistů na přejezdu pro cyklisty. Takže i když existuje označení přejezdu pro cyklisty je problematické jejich umístění a případné řešení dopravní nehody tam vzniklé. Stejným problémem je obousměrný provoz cyklistů v jednosměrkách.
Územím katastru města prochází 9 cyklistických tras, místy s parametry cyklistické stezky, označených čísly 12, 122, 1018, 1050, 1092, 1100, 1108, 1109 a 1120.
Nové městské cyklotrasy jsou pro přehlednost označeny velkými latinskými písmeny (A – J).
Dále se město bude snažit o cykloprojení na okolní obce (Včelná, Boršov resp. Borek, Hrdějovice, Úsilné atd.).
Délky jednotlivých cyklotras
Název cyklotrasy Délka [km]
Celková délka cyklotras činí 70,575 km.
Pozn. :Prostý součet délek jednotlivých tras je větší než 70,575 km, to je dáno tím, že v jedné trase vedeu některých případech více cyklotras, např. po Zátkově nábřeží vedou 4 cyklotrasy.
Celkový přehled délek cyklistických úseků dle typů
Typ úseku Délka [km] Podíl [%]
Typ úseku délka (km) podíl (%)
Celkem 70,575 100,00
Tabulka podílu jednotlivých povrchů z celkového plochy:
Druh materiálu krytu plocha (m2) podíl (%)
Celkem 305 453 100,0
Projekčně se připravuje několik cyklostezek na tento a příští rok:
Cykloatlas on-line
Najdete zde bohatou inspiraci týkajícíc se výletů na kole. Trasu si můžete i sami naplánovat a změřit.
Dálkové cyklotrasy
Jihočeským krajem prochází několik dálkových cyklotras.
První z nich je Sluneční trasa EuroVelo č. 7 (EuroVelo je evropská síť cyklotras, projekt Evropské cyklistické federace)
Druhou trasou EuroVelo procházející JČK je Stezka železné opony (Eurovelo č. 13) http://jdem.cz/b8yur4
Mezi dálkové cyklotrasy patří i tzv. Greenways (koridory sloužící k rekreaci, sportu a nemotorové dopravě) http://jdem.cz/b8ysv9
V JČK do této sítě spadá:
Výlety na trase cyklovlaků
Spoustu tipů na cyklistické výlety vlakem včetně podrobného popisu tras, turistických zajímavostí a fotografií přináší České dráhy zde:
Po výběru konkrétního cíle si na stránce můžete také najít vhodné vlakové spojení, nejbližší výstupní stanici, půjčovnu kol či elektro-kol nebo si zakoupit jízdenku on-line.
Další typy na výlety s využitím vlaků najdete zde:
Citace ze strategického plánu města České Budějovice pro léta 2017 - 2027
Doprava představuje jednu z hlavních bariér, které limitují jak stávající fungování, tak další rozvoj Českých Budějovic. Řešení dopravní situace je přitom potřeba vnímat jako nástroj, jehož účelem je zajistit vhodné podmínky jak pro život místních obyvatel, tak pro firmy, které ve městě působí a pro které je jak vnější, tak vnitřní doprava jedním z klíčových faktorů ovlivňujících konkurenceschopnost na trhu. S ohledem na regionální význam Českých Budějovic a jejich rostoucí spádové území je navíc potřeba veškerá opatření plánovat nejen z pohledu města jako takového, ale i z pohledu osob, které do města dojíždějí za prací, službami či do škol. Jakékoliv řešení je tak nezbytné plánovat a realizovat v úzké spolupráci se sousedními obcemi tvořícími zázemí Českých Budějovic.
Pro zajištění efektivního fungování dopravy ve městě je potřeba volit řešení v podobě uceleného koncepčního přístupu, který bude reflektovat klíčové rozvojové záměry a koncepci rozvoje jednotlivých částí města.
Za nevyhovující lze s ohledem na výstupy analytické části označit dopravní situaci ve smyslu dostupnosti a prostupnosti města, tedy zejména špatné napojení města na ostatní regionální centra jako je Praha, Plzeň, nebo Linz, neexistující obchvat a nedokončené vnitřní okruhy města či neexistenci IDS, který by zajišťoval efektivní dostupnost města ze spádového území. Nevyhovující jsou také podmínky pro pohyb po městě, tedy zejména extrémní zatížení centra IAD vedoucí k častým kongescím zejména v centrální části města, nedostatek parkovacích míst, či nedostatečné napojení spádových oblastí, jednotlivých průmyslových lokalit a okrajových částí města alternativními druhy dopravy.
Problematikou městské mobility se pak zabývá stránka: http://ceskebudejovice.dobramesta.cz/
Další informace o čisté mobilitě jsou na stránce http://www.cb-cistamobilita.cz/
Partneři: Česko jede - Akademie městské mobility - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království - City Changers
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu a s uvedením zdroje.