Právě jste se ocitli na starší verzi webového portálu spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.
Nová verze je k dispozici na adrese www.dobramesta.cz.

Dobrá praxe - nový typ mysové zastávky, kdy mys je konstruován jako sjízdný pro cyklisty

19. 11. 2015

Pokud něco jde v zahraničí, pak by to mohlo jít i nás. Proč by to tedy nemohlo být heslem pro rok 2015? Ve Vídni je v provozu několik set tramvajových zastávek s mysem (což se bere jako nejlepší a preferované řešení, neb cestující nastupují a vystupují přímo na chodník mimo jízdní pruh). Přes dobré zkušenosti je vnímán problém pro cyklisty, že cyklista musí prostorem zastávky projíždět po kolejích (riziko zapadnutí do žlábku kolejnice). Proto Magistrát vyvinul nový typ mysové zastávky, kdy mys je konstruován jako sjízdný pro cyklisty, což zachová kontinuitu vedení cyklistické dopravy. Takto je upraveno 6 zastávek, v provozu od roku 2013, s celkově velmi dobrými provozními zkušenostmi. Stejný příklad známe i z Lipska.

Ale světe div se, při projednávání nových zastávek ve Francouzské ulici na Praze 10 se podařilo jednu takovouto první zastávku realizovat v listopadu 2014. V celém stoupání je vyhrazený pruh pro cyklisty, který prochází i přes zastávku (SDZ tam není žádné další, VDZ v cyklopruhu stejné jako u běžné vídeňské zastávky).

Ve stoupání je v celé délce cyklopruh včetně "cyklo-vídeňské" zastávky (cyklista jede pomalu), v klesání je jen mys (cyklista jede rychle, byla obava, aby nenajížděl mezi lidi, proto nebyla realizovana ani alternativa s tramvajovým ostrůvkem a cyklistickým pásem podél chodníku). V návazných úsecích byl rozsah stavebních úprav omezen z ekonomicko-koordinačních důvodů.

S tímto opatřením jinak uvažuje i Manuál tvorby veřejných prostranství (str.98), jako s jedním ze standardních typů zastávky. PDF ke stažení zde.

Autor fotografií: Tomáš Cach

 

Modul: Novinky