Právě jste se ocitli na starší verzi webového portálu spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.
Nová verze je k dispozici na adrese www.dobramesta.cz.

Dycky Most !!!

02. 01. 2020

Belgický Gent a český Most. Co mohou mít společného? Inspirují naše města.

Dnes na facebooku CityChnagers byla zveřejněna novinka o belgickém měste Ghent, které zavedlo v roce 2017 "The Circulation Plan", který pomohl odvést auta z centra města. V roce 2012 byl podíl cyklistů v Ghentu 22%, dnes je to 35% a stále roste. Nejednalo se o žádný projekt, který se plánoval desítky let, ale šlo o kreativní řešení, kde se dal prostor improvizaci, experimentům, zajímavým taktikám/nápadům a procesům, z kterých vznikl > https://stad.gent/en/mobility-ghent/circulation-plan. A pak se rozjela diskuse, zda je to u nás možné, ne. Určitě ano, ale jen někde.

Je prostě dobré se dívat do ciziny, ale není nad české příklady. Takže dnes bude novinka na téma Dycky Most.

Na konferenci v Milevsku ve dnech 16. - 17. 10. 2019 mělo město Most možnost prezentovat své aktivity ze dvou úhlů pohledu:

  • Jak nebýt schizofrenikem při řešení budoucnosti dopravy ve městech?
  • Dycky MOST !!! Ale ten skutečný, ne ten z médií! A nemáme rádi číslo 204!

Ano, vždy je to jen o tom, zda chceme být vidět pozitiva, či negativa. Jednou tak bylo město Most prezentováno spíše v duchu "ono to nejde", podruhé v duchu "ono to jde".

Koordinátor městské mobility z Mostu, Kamil Novotný to vystihl slovy:

"V Mostě máme jednu velkou výhodu. Řešení dopravy má u vedení města podporu, jaké se jí nedostávalo od doby postavení nového města. Přístup je systematický, se strategickým výhledem, odborníkům a úředníkům je nasloucháno, je zájem o nové vize, jsou uvolňovány velké prostředky v rozpočtu města. Přesto zůstávají témata a rozhodovací postupy, které se nám v Mostě doposud nepodařilo systémově nastavit z důvodů. Na ně se můžete podívat v prezentaci Jak nebýt schizofrenikem při řešení budoucnosti dopravy ve městech?. Al ejá chci se dívat na město Most pozitivně. Nemám rád čislo 204. A proč? Podle nějaké výzkumu o kvalitě života v našich městech jsme prý až na 204. místě. Jaký nesmysl. Já mám rád moje moje a vím proč!!!

Máme:

  • Jezero větší než Máchovo
  • Park s cyklozónou vedle centra města
  • Rekreační zóny včetně sítě tras pro bikery
  • Aquadrom, Hipodrom, Autodrom, Aerodrom, …
  • Centrální park s největším 3D bludištěm v ČR
  • . . .

A co se týče systému práce v oblasti dopravy, tak taky dobré. Však posuďte sami:

  • Zájem vedení města řešit dopravu koncepčně, systematicky a s ohledem na požadavky udržitelného rozvoje planety
  • Oddělení dopravy a koordinátor městské mobility
  • Pasporty v systému GIS (komunikace, dopravní značení, parkování, cyklogenerel, digitální technická mapa města)
  • Komise dopravy rady města, pracovní skupina pro dopravu
  • Externí odborní konzultanti na řešení systému dopravy a veřejné dopravy
  • Veřejná projednání dokumentů a záměrů, komunikace s odborníky a občany, sociální sítě, mobilní rozhlas
  • Pracovní skupina architekta města (řeší i vývoj veřejného prostoru)
  • Pětina rozpočtu města do dopravy!
  • Základní předpoklad plněn: Strategické myšlení vedení města s dlouhodobými cíli a vizemi, ochota poskytovat zdroje na koncepční dokumenty,  studie i projekty
  • Příprava strategického plánu na období 2021 - 2027
  • Schválený SUMP
  • Zpracované koncepce pro cyklodopravu a parkování
  • Rozjíždíme ZAKOS, rozšíření tramvajové dopravy
  • Koncepci veřejné dopravy budeme v roce 2020 řešit společně jako region s Litvínovem a partnerem v integrované dopravě – Ústeckým krajem
  • Síť měřičů okamžité rychlosti

P.S,

No prostě Dycky Most!!!

Dycky Most !!!
Modul: Novinky