O asociaci


Záleží nám na místech, kde žijeme. Jsme starostové, primátoři, členové městských zastupitelstev, ale i občané, kteří chtějí zlepšovat prostředí ve svých městech. Víme, že jízdní kola sem patří stejně jako veřejná doprava, pěší a automobily. Chceme budovat integrovanou dopravu, ne rozdělovat obyvatele na cyklisty a řidiče. Podílíme se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření týkajících se oblasti městské mobility, chceme být partneři pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci.

Asociace měst pro cyklisty je celostátní, dobrovolnou, nepolitickou a nevládní organizací, založenou jako zájmové sdružení právnických osob. Členy Asociace jsou obce, měst, svazky a neziskové organizace. Činnost Asociace je založena především na aktivitě starostů, primátorů a členů zastupitelstev obcí a měst, kteří se nad rámec svých povinností věnují i obecným problémům spojených s městskou mobilitou a otázkami dopravy.




Novinky

28 / 11 / 2015
Téma: Jízda cyklistů po chodníku


Začátkem prosince 2015 bude Poslanecká sněmovna projednávat novelu zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Zvláštní zájem vyvolalo především zavedení nového termínu „cyklistická zóna“, kterou navrhlo Ministerstvo dopravy a hospodářský výbor PSP ČR jej doporučil ke schválení pod číslem tisku 471/2. Na internetových fórech koluje ovšem v poslední době řada zkreslených a matoucích informací, které je nutné uvést na pravou míru

Nedorozumění plyne z občasných článků v médiích, které popisují vyhrocené a nepřátelské vztahy mezi cyklisty a chodci. Převážně v nich najdete dramatické obrázky vyděšených seniorů a zraněných dětí, které ohrožují bezohlední cyklisté na chodnících. Slovo „cykloterorismus“, které začali někteří autoři v téhle souvislosti užívat, se pomalu stalo běžně zavedeným označením. Články vzbuzují emoce, ukazují ostré rozdělení světa na útočníky a oběti a co je hlavní, většinu čtenářů mohou ponechat v role pozorovatele. Vždyť se tu nepíše o nich, ale o jakési podivné „cyklistické“ rase.

Pokud tedy novelizace přichází s návrhem, že cyklististé mohou jezdit občas po chodníku, tak to musí vzbudit emoce. Co ale skutečně obsahuje novelizace?

㤠40
(1) Není-li v tomto oddílu stanoveno jinak, platí pro provoz v obytné, pěší a cyklistické zóně ostatní ustanovení tohoto zákona.
(2) Je-li povolen vjezd cyklistů na chodník nebo stezku pro chodce, použijí se pro jejich pohyb § 39 odst. 5 a 7 obdobně.“

Z bodu (5) pak plyne, že cyklista musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit.Z bodu (7) pak plyne, že na takovém chodníku musí chodci umožnit cyklistům jízdu (stejně jako v případě obytné, či pěší zóny).

Více na: http://www.autorevue.cz/zakon-o-cyklozonach-vinen-je-vzdy-ridic-chodci-musi-na-chodniku-uhybat#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylink

 

 

Jaký je praktický dopad takového návrhu?

Existuje řada míst, kde jízda po chodníku je prakticky jedinou možností, jak se bezpečně vyhnout určitému úseku frekventované silnice.

Na chodníku podél frekventované silnice I. třídy by měli cyklisté kolo vést (Veselí nad Moravou). Foto: Jitka VRTALOVÁ

A praxe k tomu dodává i řadu jiných příběhů. Maminka s dítětem jedou po chodníku, protože na silnici v Turnově, která má parametry rychlostní komunikace, by riskovala život, jak svůj, tak dítěte. Na chodníku jede krokem, navíc po chodníku skoro nikdo nechodí. Je to správné? Nebo by mělo být logické, aby kvůli tomu dostala pokutu? Stejný příběh známe z Litovle, kde cyklisté občas využijí chodník podél silnice II. třídy, směrem na Červenku, kde opět nikdo nechodí. Takových případů jsou ale stovky. V Břeclavi Vám rovnou řeknou, že nemají problém se soužitím chodců a cyklistů, ale legislativa skutečně nedovoluje jízdu cyklistů po chodníku, i kdyby měli riskovat život při jízdě po silnici.

 

I tady by měli cyklisté jet po silnici I. třídy (Veselí nad Moravou). Foto: Jitka VRTALOVÁ

Proto byla navržena tato legislativní úprava, která tuto situace ošetřuje, aby cyklisté mohli bezpečně projet v souladu se zákonem. Chodník bude osazen dopravní značkou C7 „Stezka pro chodce“, s dodatkovou tabulkou „Jízda cyklistů povolena“.

Toto opatření by pomohlo v řadě míst po celé zemi. Ale jak se budou poslanci a senátoři při svém rozhodování řídit? Budou při hlasování myslet na malou skupinu agresivních a bezohledných jezdců nebo několikanásobně větší skupinu lidí, kteří používají při jízdě na kole zdravý rozum? Co se lépe uchytí v paměti – vypjaté příběhy plné adrenalinu nebo statistiky? Odpovědi na tyto otázky mohou rozhodnout o dalším osudu této novely.

Ve Švýcarsku funguje toto řešení na mnoha místech (Bern). Foto: Květoslav SYROVÝ

Je třeba se maximálně snažit eliminovat negativní vlivy a ukazovat vše pokud možno v pozitivním světle, bez krve a emocí. Vždy je jednoduší lidi rozeštvávat, ukazovat na krev, surovost, bezohlednost, než lidi stmelovat, ukazovat na možnosti a hlavně nikam nikoho netlačit.

Břeclavi se přezdívá česká Šanghai kvůli vysokému počtu jízdních kol v ulicích. Cyklisté a chodci se tu naučili navzájem tolerovat. Foto: Jitka VRTALOVÁ



« zpět | přehled


Úvod
Novinky
Dobrá adresa
Aktivity
Členové
Jak se stát členem
Partneři
Kontakt
Pro média, dokumenty
Odkazy

Web je realizován v rámci projektu Central MeetBike prostřednictvím programu CentralEurope,
který je spolufinancován ERDF.

cyklistická akademie

 

Copyright © cyklomesta.cz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Asociace měst pro cyklisty a s uvedením zdroje.

Partneři: Česko jede - Cyklistická akademie - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS