O asociaci


Záleží nám na místech, kde žijeme. Jsme starostové, primátoři, členové městských zastupitelstev, ale i občané, kteří chtějí zlepšovat prostředí ve svých městech. Víme, že jízdní kola sem patří stejně jako veřejná doprava, pěší a automobily. Chceme budovat integrovanou dopravu, ne rozdělovat obyvatele na cyklisty a řidiče. Podílíme se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření týkajících se oblasti městské mobility, chceme být partneři pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci.

Asociace měst pro cyklisty je celostátní, dobrovolnou, nepolitickou a nevládní organizací, založenou jako zájmové sdružení právnických osob. Členy Asociace jsou obce, měst, svazky a neziskové organizace. Činnost Asociace je založena především na aktivitě starostů, primátorů a členů zastupitelstev obcí a měst, kteří se nad rámec svých povinností věnují i obecným problémům spojených s městskou mobilitou a otázkami dopravy.




Novinky

18 / 3 / 2017
Regionální úsilí o změny v Bruselu


Současná Brusel není zrovna vyhlášená pro svoji cyklistickou infrastrukturu a celkové zázemí pro cyklisty, naštěstí se blýská na lepší časy. Podle členských organizací ECF FietsersbondGRACQ a Pro Velo a Regionální vlády v Bruselu, která je aktivním členem ECF Sítě měst pro cyklisty, se cyklisté dočkají změn k lepšímu. Spolupráce mezi cyklistickými organizacemi a regionální samosprávou je zcela příkladná.

Cyklistická měření v Bruselu

Brusel se může pochlubit dobrými výsledky z poměrně nedávné doby – cyklistická doprava je v hlavním městě EU na vzestupu. Počet cyklistů v roce 2016 byl o 30 % vyšší než v předchozím roce. Bruselský region společně s členem ECF Pro Velo pozorně sleduje a měří každý pokrok v této oblasti, a to od roku 1998. Sčítání cyklistů realizuje Pro Velo čtyřikrát do roka, v lednu, v květnu, v září a v listopadu, tedy v každém ročním období.

A jaké jsou důvody tohoto vzestupu? Je jich hned několik. Pravděpodobně tento nárůst cyklistické dopravy souvisí s teroristickými útoky v Bruselu z března 2016, kdy následně došlo k uzavření několika stanic metra a silniční tunely se potýkaly s mnoha problémy. Na druhé straně funguje jako motivace pro cyklisty i řada kladných jevů a opatření jako nová pěší zóna v centru města, úspěšná propagační kampaň (Bike Experience) nebo docela příjemné počasí během května a září 2016 (počet cyklistů byl o 50, resp. 52 % vyšší než v těch samých měsících roku 2015).

Investice do budoucnosti

Fietsersbond a GRACQ, členské organizace ECF, společnými silami zorganizovaly celonárodní průzkum čítající 7000 respondentů, vč. 8 % necyklistů. 2300 osob v Bruselu jasně požaduje spravedlivější podíl prostoru na dopravních komunikacích (81 %), protože automobilový provoz na trase, kudy jezdí na kole, je příliš hustý (90 %). Cyklisté v Bruselu se necítí příliš bezpečně (74 % se cítí ohroženo kvůli nesprávně zaparkovaným autům, velké rychlosti aut a agresivnímu chování řidičů) a nejsou spokojeni s kvalitou ovzduší ve městě (91 % ji vnímá jakovelký problém).

Jak Fietersbond, tak GRACQ podporují Bruselský region ve snaze pokračovat ve strategiích udržitelné mobility (vnitrostátní silniční poplatek za těžké nákladní vozy, podpora carsharingu, regionální parkovací politika), ale průzkum ukázal, že pro větší bezpečnost cyklistů lze a mělo by se udělat víc: chytrý systém silničních poplatků pro všechna vozidla, vyšší zdanění za používání osobních aut, omezení prostoru, který je vyhrazen autům.

Měření mobility

Pokud jde o prostor vyhrazený automobilům, belgické noviny Le Soir nedávno zveřejnily zajímavá čísla – novinář Michel De Muelenaere trochu prozkoumal parkovací politiku v Bruselském regionu a porovnal ji s jinými evropskými městy. Zdá se, že Brusel má početnější a levnější parkovací místa pro auta než jiná města Evropy.

To, že parkovací politika má zásadní vliv na intenzitu automobilové dopravy ve městě, je všeobecně známý fakt. Vzhledem k tomu, že průměrná doba používání takového auta je pouhých 35 minut denně – a po zbývajících 97,9 % času auto okupuje vzácný prostor – je nutné tuto politiku dále rozvíjet. Ale opět tu máme pozitivní údaje: od roku 2006 do roku 2015 klesl počet parkovacích míst v ulicích Bruselu z 293 000 na 265 000, tj. O 9 %. Cílem je ale 16% snížení do roku 2020. V regionu také momentálně probíhá centralizace parkovacích strategií.

Celkově musí ECF gratulovat Bruselskému regionu za jeho kvalitní spolupráci s místními subjekty, které se zabývají cyklodopravou, a všem aktérům uvedeným výše za to, že máme k dispozici tak zajímavé údaje k mobilitě v regionu. ECF nyní intenzivně pracuje na tom, aby tato data byla dostupná odborné i laické veřejnosti a využitelná ke srovnávání v rámci EU.

Zdroje:

http://www.gracq.org/actualites-du-gracq/thermometre-cycliste-les-resultats

https://pascalsmet.prezly.com/2016-recordjaar-voor-fietsers-in-brussel

http://www.fietsersbond.be/sites/default/files/pdf/20170221Persdossier_halftijdseevaluatie_2.pdf

http://plus.lesoir.be/82233/article/2017-02-16/bruxelles-bouge-un-plan-pour-la-mobilite-bruxelloise

https://ecf.com/news-and-events/news/regional-drive-change-brussels

Autorka Benedicte Swennen

22. 2. 2017



« zpět | přehled


Úvod
Novinky
Dobrá adresa
Aktivity
Členové
Jak se stát členem
Partneři
Kontakt
Pro média, dokumenty
Odkazy

Web je realizován v rámci projektu Central MeetBike prostřednictvím programu CentralEurope,
který je spolufinancován ERDF.

cyklistická akademie

 

Copyright © cyklomesta.cz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Asociace měst pro cyklisty a s uvedením zdroje.

Partneři: Česko jede - Cyklistická akademie - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS