O asociaci


Záleží nám na místech, kde žijeme. Jsme starostové, primátoři, členové městských zastupitelstev, ale i občané, kteří chtějí zlepšovat prostředí ve svých městech. Víme, že jízdní kola sem patří stejně jako veřejná doprava, pěší a automobily. Chceme budovat integrovanou dopravu, ne rozdělovat obyvatele na cyklisty a řidiče. Podílíme se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření týkajících se oblasti městské mobility, chceme být partneři pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci.

Asociace měst pro cyklisty je celostátní, dobrovolnou, nepolitickou a nevládní organizací, založenou jako zájmové sdružení právnických osob. Členy Asociace jsou obce, měst, svazky a neziskové organizace. Činnost Asociace je založena především na aktivitě starostů, primátorů a členů zastupitelstev obcí a měst, kteří se nad rámec svých povinností věnují i obecným problémům spojených s městskou mobilitou a otázkami dopravy.




Novinky

9 / 12 / 2015
Poslanci schválili cyklobalíček jako součást novely zákona o silničním provozu


Poslanecká sněmovna dnes schválila novelu zákona č. 361/2000 Sb., jejíž součástí je i tzv. cyklobalíček. Města budou podle něj moci zřizovat cyklistické zóny, jízdní pruhy pro cyklisty nebo ve vymezených případechu možnit jízdu na kole po chodníku. „Je to dobrá zpráva pro města, která řeší městskou mobilitu,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda dopravní komise Svazu měst a obcí. Opatření zvýší bezpečnost a průjezdnost měst, to vše v souvislosti s atraktivitou cyklistické dopravy.

Asi nejvíce diskusí vyvolala legalizace cyklistické zóny. Toto opatření, které je běžné třeba v Rakousku nebo v Německu, umožní cyklistům i autům pohyb po jedné komunikaci. Auta nesmí cyklisty omezit a jsou zde obrazně považována za „hosty“. Na druhé straně cyklista nemůže autu bránit v průjezdu. Cyklistická zóna zároveň přináší omezení rychlosti na 30 km/h.

Takzvané cyklistické ulice se mohou objevovat například v historických centrech měst, kam se oddělené stezky pro jednotlivé druhy dopravy nevejdou, a kde již dnes mnoho obyvatel používá jízdní kolo. Opatření tak má za cíl legalizovat to, co se již děje v cyklisticky vytížených oblastech. Je třeba zdůraznit, že cyklisté zde nemají absolutní přednost.

Zákon nově přináší také jízdní pruhy pro cyklisty (někdy se používá označení „víceúčelové pruhy“), či možnost vjezdu cyklistů na chodník za předem vyhrazených podmínek. Kompletní informace o projednání a podrobnosti o jednotlivých novinkách najdete zde.

Městům se schválením novely značně rozšířily možnosti k úpravě komunikací. Změny dopravního režimu však v každém konkrétním místě musí být projednána se zástupci Policie ČR, klíčové je přitom hledisko bezpečnosti všech účastníků provozu. „Ze své pozice se budu snažit podporovat vzájemnou ohleduplnost,“ doplňuje Jaroslav Vymazal.

 

Hlavní novinky v zákoně 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích 

 



« zpět | přehled


Úvod
Novinky
Dobrá adresa
Aktivity
Členové
Jak se stát členem
Partneři
Kontakt
Pro média, dokumenty
Odkazy

Web je realizován v rámci projektu Central MeetBike prostřednictvím programu CentralEurope,
který je spolufinancován ERDF.

cyklistická akademie

 

Copyright © cyklomesta.cz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Asociace měst pro cyklisty a s uvedením zdroje.

Partneři: Česko jede - Cyklistická akademie - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS