O asociaci


Záleží nám na místech, kde žijeme. Jsme starostové, primátoři, členové městských zastupitelstev, ale i občané, kteří chtějí zlepšovat prostředí ve svých městech. Víme, že jízdní kola sem patří stejně jako veřejná doprava, pěší a automobily. Chceme budovat integrovanou dopravu, ne rozdělovat obyvatele na cyklisty a řidiče. Podílíme se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření týkajících se oblasti městské mobility, chceme být partneři pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci.

Asociace měst pro cyklisty je celostátní, dobrovolnou, nepolitickou a nevládní organizací, založenou jako zájmové sdružení právnických osob. Členy Asociace jsou obce, měst, svazky a neziskové organizace. Činnost Asociace je založena především na aktivitě starostů, primátorů a členů zastupitelstev obcí a měst, kteří se nad rámec svých povinností věnují i obecným problémům spojených s městskou mobilitou a otázkami dopravy.




Novinky

10 / 5 / 2014
Mobilita ve městech je o prostoru – obrazové důkazy


Ceny pohonných hmot stále rostou a znovu na nás útočí hlasitá propaganda, že řešením pro zelenou mobilitu ve městech jsou auta s elektromotory. Tak jsem si uvědomil - opět musím upozornit na skutečnost, že největším problémem, pokud jde o způsob, jakým se pohybujeme po městě, není to, co vychází z výfuku vašeho auta.

I kdyby už zítra byla všechna auta na elektrický pohon (což nebudou), dokonce i kdyby vaše místní zdroje elektrické energie byly obnovitelné, jako je např. hydro-elektrická energie BC (což pravděpodobně nejsou, spíš jde o nějaké obzvlášť znečišťující zdroje jako uhlí), pravdou zůstává, že neexistuje žádný stoprocentně “čistý” zdroj energie, žádná energie bez dopadů. Jediným skutečným řešením jsou města, jejichž obyvatelstvo zvolí takové vzorce chování, které jsou závislé na mnohem menším množství energie. To znamená usilovat o to, aby pěší, cyklistická a veřejná doprava byly skutečně vítanou možností, jak se pohybovat po našich městech a obcích.

Bez ohledu na to, jaký zdroj energie používají auta ve vaší obci, největší problém v oblasti mobility je ten obrovský prostor, který auta ve městech potřebují. Prostor pro příjezd do města, prostor pro parkování uvnitř města, prostor pro auta, který auta zatím nevyužívají – vyhrazený prostor pro “potenciální automobily”. Je ohromující, kolik místa je ve městech vyhrazeno autům a jak jsme neochotní dokonce jen sdílet tento prostor s jinými uživateli a jiným způsobem využití.

A elektromobily tento problém s prostorem rozhodně nijak neřeší.

Pokud jde o propojení mobility a prostoru, nejjednodušší sdělení je obvykle to nejefektivnější, a jak se říká, jeden obrázek bývá účinnější než tisíc slov. Proto když diskutuji o vzájemném vztahu mezi využitím prostoru a mobilitou, o tom, že multimodální města skutečně fungují lépe pro každou skupinu obyvatel, včetně řidičů aut, i o tom, proč je důležité preferovat cyklistickou, pěší a veřejnou dopravu, rád do svých diskuzí zahrnuji obrázky, jako je tento docela pěkný plakát z Londýna, starý několik desítek let:

Obr. s textem: V těchto autech jede…69 lidí, kteří by všichni mohli…jet tímto autobusem.

Dokonce již v 60. letech minulého století chápala velká města jako Londýn souvislost mezi mobilitou a prostorem a snažila se o jednoduché vysvětlení tématu svým obyvatelům. Součástí tohoto konkrétního zobrazení sice není cyklistická doprava v kontextu městského prostoru, ale na podobných obrázcích ze současnosti již bývá, a já bych jich zde chtěl ukázat co nejvíc. Jsou z nejrůznějších měst celého světa, kde podobná praxe také proběhla. Myslím, že vytvářím sbírku!

Zapomněl jsem snad na některé? Nebylo by skvělé, kdyby cyklistické organizace nebo lidé z radnice v každém městě uspořádali podobné fotografování, pozvali média a výslednou fotografii pak umístili na titulní stranu v místním tisku? Když nic jiného, jde o výborný způsob, jak zahájit konverzaci o způsobu fungování našich měst.

Pokud fotografie nejsou váš oblíbený způsob, jak vyjádřit názor na téma městského prostoru, co takhle kreslené obrázky?

Možná dáváte přednost kreativnímu designu, který se objevuje v ulicích Buenos Aires nebo Londýna, kde vzhled parkovacích stojanů pro cyklisty zároveň upozorňuje na to, kolik jízdních kol lze zaparkovat na místě, které jinak potřebuje jedno jediné auto.

 

Nebo možná právě vy kladete důraz na skutečnost, že ta nejlepjší úspora místa ve městech přichází ze strany chodců. Díky fotografii uvedené níže si už nemusíte jen představovat, kolik prostoru by zabralo, kdyby každý chodec potřeboval tolik místa jako jeden automobil.

 

 

Během svého nedávného pracovního pobytu v australském Sydney jsem viděl, jak se zdejší dopravní společnost rozhodla řešit matematický příklad: jakými způsoby lze přemístit 1000 osob do podnikatelské čtvrti v centru města – jedním vlakem, patnácti autobusy nebo až tisícovkou osobních automobilů, které následně potřebují parkovací plochu o rozměrech 1,37 hektarů. Jedinou stinnou stránkou této přesvědčivé zprávy je její umístění - abyste ji našli, musíte jít na web společnosti Sydney Transport; nebylo by skvělé najít takový obrázek na přední straně místních novin?

 

 

Pravdou je, že ačkoliv jsou tyto obrázky působivé a upozorňují na dané téma, rozhodně nejsou přesné. Uvedený prostorový rozdíl reflektuje pouze situaci, kdy se auta nepohybují, kdy jsou zaparkovaná. Jakmile se pohybují, zabírají mnohem víc místa. Čím rychleji auta jedou, tím větší odstup, a tedy potřebný prostor mezi vozidly. To znamená, že tyto obrázky výrazně zmírňují skutečný stav. Můj přítel Todd Litman z Institutu dopravní politiky ve Viktorii velmi dobře vysvětluje jak tento, tak i další faktory související s prostorem.

 

Graf

 

Po prvotním zveřejnění tohoto článku jsem jako odpověď na něj dostal od Billa Gehlinga z WalkingSA v jižní Austrálii ještě podrobnější srovnání prostorových nároků různých způsobů dopravy – díky, Bille! Všimněte si, že pěší doprava je natolik prostorově (i nákladově) efektivní, že se v grafu ani neobjevuje. A také si všimněte malých prostorových nároků (počítáno na osobu) vlaku, a to dokonce v případě, že je obsazen jen z poloviny.

 

Během nedávné diskuze, kterou jsem vedl s kolumbijským dopravním projektantem v Bogotě, jsem byl informován, že podle jejich výpočtu má automobilová doprava ve městě 20krát vyšší prostorové nároky na osobu než tramvajová, resp. 90krát vyšší než doprava metrem. Jejich výpočty jsem nekontroloval, ale připadalo mi zajímavé, že šlo o klíčovou součást veřejné diskuze o dopravě v jejich městě.

Jsou-li pěší, cyklistická a veřejná doprava úsporné z hlediska prostoru, samozřejmě dokážou ušetřit i peníze, snížit uhlíkovou stopu měst, pomoci tomu, aby města byla zdravější a ekonomicky úspěšná, atd. Díky nim města fungují lépe. Když propojíte prostor a mobilitu ve městech, obraz se zvětší a projasní.

Tohle by mohl být můj dosud nejkratší příspěvek pro Planetizen – tedy jen pokud jde o množství slov. Když však připočtete tisíce slov, která plynou z těch působivých fotografií a obrázků, věřím, že tento příspěvek je náležitou výpovědí o tom, že mobilita a lepší města úzce souvisejí s inteligentnějším využitím prostoru v našich městech.

Brent Toderian je mezinárodním konzultantem moderního urbanismu ve společnosti TODERIAN UrbanWORKS, bývalým vedoucím odboru městského plánování ve Vancouveru a předsedou Rady pro urbanismus v Kanadě. Kontaktujte ho na Twitter @BrentToderian

Zdroj: http://www.planetizen.com/node/68574 29. dubna 2014, autor Brent Toderian



« zpět | přehled


Úvod
Novinky
Dobrá adresa
Aktivity
Členové
Jak se stát členem
Partneři
Kontakt
Pro média, dokumenty
Odkazy

Web je realizován v rámci projektu Central MeetBike prostřednictvím programu CentralEurope,
který je spolufinancován ERDF.

cyklistická akademie

 

Copyright © cyklomesta.cz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Asociace měst pro cyklisty a s uvedením zdroje.

Partneři: Česko jede - Cyklistická akademie - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS