O asociaci


Záleží nám na místech, kde žijeme. Jsme starostové, primátoři, členové městských zastupitelstev, ale i občané, kteří chtějí zlepšovat prostředí ve svých městech. Víme, že jízdní kola sem patří stejně jako veřejná doprava, pěší a automobily. Chceme budovat integrovanou dopravu, ne rozdělovat obyvatele na cyklisty a řidiče. Podílíme se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření týkajících se oblasti městské mobility, chceme být partneři pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci.

Asociace měst pro cyklisty je celostátní, dobrovolnou, nepolitickou a nevládní organizací, založenou jako zájmové sdružení právnických osob. Členy Asociace jsou obce, měst, svazky a neziskové organizace. Činnost Asociace je založena především na aktivitě starostů, primátorů a členů zastupitelstev obcí a měst, kteří se nad rámec svých povinností věnují i obecným problémům spojených s městskou mobilitou a otázkami dopravy.




Příběhy

Chystaná změna zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích obsahuje mimo jiné tato témata:

1) Opatření označované jako „jízdní pruh pro cyklisty“, někdy je také nazývám víceúčelovým, nebo ochranným pruhem. Opatření běžné například v Německu vede k lepší ochraně cyklistů, zároveň na silnicích s vyznačenými pruhy prokazatelně méně jízdních kol objevuje na chodnících. Vyplývá to ze šetření německého Spolkového ústavu pro silniční hospodářství a dopravu (BASt).

Opatření bylo otestováno v Uherském Hradišti. Jaký je princip? Tam, kde šířkové parametry komunikace neumožní vyznačit klasické jízdní pruhy pro cyklisty, tak se vyznačí jízdní pruhy pro cyklisty. Rozdíl je jen v tom, že automobil může vjet do tohoto pruhu, ale většinou tak stejně neudělá. Tímto opatřením by se mohla rozšířit síť bezpečných koridorů pro cyklisty. 

 

víceúčelový pruh v Uherském Hradišti

2) Bude moci cyklista ve výjimečných případech jet po chodníku. Jistě jste již slyšeli zdrcující kritiku na adresu cyklistů, kteří jezdí po chodníku. Ale co když cyklista (třeba maminka se svým dítětem) stojí před volbou: „buď pojedu –po silnici I.třídy a riskuji, že mě srazí auto anebo poruším předpisy, pojedu po chodníku a dostanu pokutu?“ V zahraničí, a někde i v Česku, se už objevují dopravní značky, které cyklistovi umožňují ve výjimečných případech jízdu po chodníku (například s nízkou intenzitou pěších, ale s nedostatečnou šířkou pro cyklostezku). 

 

Na chodníku podél frekventované silnice I. třídy by měli cyklisté kolo vést (Veselí nad Moravou). Foto: Jitka VRTALOVÁ

3) Bude moci využít Cyklistickou zónu. Město Uherské Hradiště už má vymyšlené, jak ji využije ve svém městě.

4) Také jste si toho všimli? Kolik cyklostezek je vždy před křížením s komunikací ukončeno značkou „konec stezky“ a po křížení pokračuje značkou „začátek cyklostezky“? Tato situace však působí absurdně, pokud cyklostezka vede podél silnice, křižuje několikrát polní cestu, nebo výjezd z pozemků a i přesto stezka končí a začíná. Pokud je navíc vyznačen přechod pro chodce, pak cyklista by měl před takovým křížením komunikace zastavit a sesednout z kola a po jeho převedení po přechodu na něj opět nasednout.  Zákon prostě nepamatuje na možnost společného křížení chodců a cyklistů. S určitým řešením přišla Praha 19, ale to se nedá použít všude a vždy. Kolik takových příkladů se vyskytuje ve vašem okolí?

Příklad křížení z Prahy 19, archív cyklomesta.cz

Co neprošlo?

Jistě víte, že roste počet aut na silnicích. A tak každé opatření, které nabídne cyklistům (zvláště pokud se jedná o rodiče s dětmi) jet mimo silnici, tak je dobré. Nabídne se třeba využití stávajícího chodníku, který má dostatečnou šířku. Vznikne tak nová společná stezka pro chodce a cyklisty. Všichni mohou být spokojeni, ale zapomnělo se na jednu maličkost. Stávající chodník (nyní cyklostezka) je v dezolátním stavu. Takže rodiče s dětmi jsou spokojeni, ale normální cyklista proklíná toho, kdo toto řešení vymyslel. I On stojí před volbou:  „vždyť spěchám do práce, chci jet rychle a tak chci využít stávající silnice, jenže nemohu, neboť bych dostal pokutu. Mám tedy jet po rozbité cyklostezce a slézt na každé křižovatce z kola?“. Znáte takové případy ve svém okolí, kdy musíte použít cyklostezku a vy víte, že je ve špatném stavu anebo má jiné nevýhody? Přitom by stačilo tak málo, dát lidem možnost volby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kde je problém? Cyklisté z Chropyně nejedou po cyklostezce, ale po silnici. Tím porušují zákon. Proč jej ale porušují? Na stezku navíc nelze najet, neboť není snížen obrubník. Společná stezka pro chodce a cyklisty začíná až za 8 m, takže cyklista musí tento úsek absolvovat pěšky. Foto: archiv Asociace měst pro cyklisty

 

 


Úvod
Novinky
Dobrá adresa
Aktivity
Členové
Jak se stát členem
Partneři
Kontakt
Pro média, dokumenty
Odkazy

Web je realizován v rámci projektu Central MeetBike prostřednictvím programu CentralEurope,
který je spolufinancován ERDF.

cyklistická akademie

 

Copyright © cyklomesta.cz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Asociace měst pro cyklisty a s uvedením zdroje.

Partneři: Česko jede - Cyklistická akademie - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS