Legislativa a TP 179

O legislativních změnách pro cyklodopravu

Jedním z nástrojů pro podporu cyklodopravy je realizace změn v právních předpisech. Změny mají přispět k vytvoření optimálních podmínek pro plánování a projektování cyklistické infrastruktury, které by měly mít vliv na zvýšení celkové bezpečnosti dopravy. V uplynulém období se podařilo uzákonit:

Jak ale ukázala praxe, ani s těmito novými úpravami se zatím příliš nepracuje. Na vině je buď nedostatečná osvěta, v případě cyklistické zóny částečně chybná legislativa, ale nejčastějším důvodem jsou stále určité předsudky k realizaci cyklistických opatření v celkovém kontextu řešení městské mobility. Proto jsou vedeny konzultace a semináře na téma nových TP 179 Navrhování komunikací pro cyklisty s důrazem na představení těchto nových oblastí.

Každopádně jde jen o částečný posun, v zákoně a navazujících předpisech stále chybí další zásadní ustanovení, především nepovinné použití opatření pro cyklisty, jasná definice bruslaře a jeho umístění na společné stezce nebo definice práv, povinností a možností u cykloobousměrek. Stejně tak by bylo třeba provést sjednocení práv a povinností chodců a cyklistů u křížení ve vybraných případech a tomu přizpůsobit značení. Přednosti na stezce umístěné podél vozovky taktéž nejsou dořešeny a celé téma je ponecháno na místních poměrech a vždy lokálním řešení stavebního uspořádání série míst ležících mimo pozemní komunikaci. Dále se proto chceme zaměřovat na tyto okruhy:

Platné znění jednotlivých dokumentů s vazbou na "cyklolegislativní" změny:

Jak dále?

Zkušenosti z měst ukazují, že často jsou neshody mezi samosprávou, odbory dopravy a DI Policie ČR ve věci různého výkladu zákona ve vztahu k cyklistické dopravě a je pravděpodobné, že ani nová legislativa nevyřeší jednotnost výkladu. Proto otevírámé novou rubriku "Spory a neshody", kde najdete dané příbehy. Ukázkou toho je rozdílný přístup k některým opatřením v různých částech země. Co se někde realizuje bez větších diskuzí, jinde vůbec nepřipadá v úvahu. Například v Příboře dostali úředníci pět různých návrhů, jak umožnit vjezd cyklistů do jednosměrné ulice. Bude to stačit? Naproti tomu v Praze 19 se podařilo vyřešit společné křížení chodců a cyklistů. Je to legální? Odpovědi jsou úmyslně nechané bez odpovědi.

 

Semináře na téma TP 179 (Technické podmínky – Navrhování komunikací pro cyklisty)

Nové TP 179 (Technické podmínky – Navrhování komunikací pro cyklisty) jsou schválené, od 1.6.2017 platí a mohou se začít užívat.
Asociace měst pro cyklisty si dává za cíl propagovat tyto novinky a ve spolupráci s Ministerstvem dopravy organizovat semináře a šířit zkrácenou i plnou verzi nových technických podmínek.

K tématu vyšel článek Ministerstvo dopravy vydává stručnou popularizační verzi nových technických podmínek TP 179.


Tento technický dokument pro odbornou veřejnost je výsledkem mnohaletého snažení o integraci cyklodopravy v ČR, který napomůže další kultivaci postředí a utváření lepších podmínek mj. i pro používání jízdního kola. Byly navrženy podle nejmodernějších principů výstavby cyklistické infrastruktury, např. podle německé ERA 2010[ 10,43 MB], případně dalších evropských osvědčených zkušeností. 

Termíny seminářů se zaměřením na TP 179 Navrhování komunikací pro cyklisty najdete v aktualitách

 



Ke stažení:




Úvod
Novinky
Dobrá adresa
Aktivity
Členové
Jak se stát členem
Partneři
Kontakt
Pro média, dokumenty
Odkazy

 

cyklistická akademie

 

Copyright © cyklomesta.cz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Asociace měst pro cyklisty a s uvedením zdroje.

Partneři: Česko jede - Akademie městské mobility - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS