Bikesharing

Bikesharing (BSS – BikeSharing System) funguje v Česku už v několika velkých městech – mimo jiné v Praze, Brně, Plzni, Českých Budějovicích, Olomouci, Teplicích, v Liberci a nově i v Ostravě. Technologický pokrok v posledních letech vyvolal doslova revoluci, v současné době funguje už 5. generace systémů. Elektronika už nemusí být umístěna na stojanu, ale je součástí každého kola, které je samostatným počítačem a zároveň díky GPS připojení může být vždy lokalizované. Současný bikesharing plně využívá výhody internetu věcí (Internet of Things, IoT), tedy automatizovaných systémů, které propojují různé přístroje, zařízení a čidla a vyhodnocují získaná data.

Moderní města by se měla připravit také na to, že kromě oficiálně zřízených "městských" systémů operují v ulicích soukromé půjčovny. Dne 6. dubna 2018 k tomu proběhla diskuse mezi městy a provozovateli stanicových a bezstanicových systémů bikesharingu. 

 

Diskuse se zúčastnili:

A jaké byly hlavní závěry?

Systém veřejných kol je pro uživatele města nespornou výhodou. Nabízí rychlé a pohodlné spojení například i při opravách nebo uzavírkách částí města. Dokáže omezit počet vozidel na silnicích a množství najetých kilometrů. Je šetrnější nejen k životnímu prostředí a našemu zdraví, ale i našim peněženkám, protože ve většině případů představuje levnější alternativu oproti vlastnictví vozidla. Na druhou stranu v českých podmínkách vyvolává téma řadu otázek:

Historie veřejných kol v ČR

Od roku 2007 začal fungovat v Praze první systém veřejných kol, pod značkou Homeport jej spustila stejnojmenná společnost jako pilotní projekt v Karlíně. V roce 2014 odstartoval svépomocný projekt renovovaných růžových kol Rekola, která je možné si půjčit na ulicích několika velkých českých měst. Lavina nových poskytovatelů přišla v roce 2017, kdy se otevřel  stanicový systém Velonet v Brně  a zároveň oznámilo vstup na český trh několik dalších soukromých provozovatelů jako OFO, OBIKE nebo URBO.  

Vlastní nebo soukromý systém. Každý má svá pro i proti

Města tak stojí před otázkou, zda vypsat výběrové řízení na svůj vlastní, nejčastěji stanicový systém, nebo se spolehnout na  bezstanicový systém, který by provozoval jiný operátor. 

Nejistotu vyvolávají zprávy z jiných evropských měst, jako jsou Mnichov nebo Vídeň. Sociální sítě plní obrázky obrovských skládek kol z čínských měst, kde neregulovaný provoz bezstanicových kol ochromil dopravu a způsobil vážné problémy.  Vyvážení zájmů mezi uživateli veřejného prostoru je vždy úkolem města, a dobře navržený design ulice a nastavená pravidla pro uživatele pomáhají dobrému soužití.  

Řešením může být hybridní systém, ve kterém město vyhradí stojany nebo místa ke stání, které mohou využívat všichni provozovatelé bikesharingu, stejně jako majitelé vlastních kol. Že tento systém má šanci na úspěch, ukazuje dobré soužití oficiálních stanicových systémů a soukromých půjčoven ve městech jako je například italské Milano nebo maďarská Budapešť

Zvláštním tématem je bikesharing v menších městech. Příkladem mohou být Hranice na Hané v Olomouckém kraji, které hledají vhodné řešení. Pro město o velikosti zhruba 20 tisíc obyvatel mohou být veřejná kola užitečná k dopravě "na poslední míli" třeba od železniční stanice. Najde se provozovatel? 

 

Asociace měst pro cyklisty zřídila pracovní skupinu pro téma bikesharingu, spolu se svými členy chce pomáhat ve sporných otázkách ohledně legislativy, zlepšovat financování bikesharingu a výměnu zkušeností mezi městy a provozovateli v ČR i v zahraničí. 

Chcete se zapojit do pracovní skupiny na téma bikesharingu?

Pošlete, prosím, zprávu na e-mail info@cyklomesta.cz.

 

Spolupracujeme:

                 

 

AKTUALITY 

13 / 4 / 2018: Veřejná půjčovna Rekola se rozšiřuje do Ostravy. Systém funguje v sedmi českých městech. Na sdílených kolech Rekola se od 1. 5. nově projedete i v Ostravě. Největší provozovatel bikesharingu v Česku v současné době úspěšně působí v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Teplicích a Liberci. K prvnímu květnu spustí testovací provoz právě v Ostravě. S testovacím ...více

18 / 3 / 2018: Ve Vídni se množí odložená kola, město zpřísní podmínky provozovatelům bikesharingu. Město Vídeň reaguje na stížnosti občanů kvůli množícím se potížím se špatně odstavenými či rozbitými koly bezstanicového bikesharingu. Nové městské nařízení, které vstoupí v platnost za dva měsíce, určuje bikesharingovým společnostem časový limit pro odstranění ...více

14 / 3 / 2018: Počet sdílených kol v Praze vzroste, mají se zapojit do městské dopravy (idnes.cz)

13 / 3 / 2018: Praha stanovuje rámec provozování bezstanicového systému bikesharingu. Městská rada dnes schválila materiál, kterým bere na vědomí rozvoj bezstanicového systému bikesharingu na území hl. m. Prahy. Ve spolupráci s městskými částmi chce na předem vytipovaných místech vybudovat množství stojanů tvaru obráceného U pro odstavení kol a současně ...více

3 / 3 / 2018: Růžová kola zahajují provoz první jarní den, obslouží pražský Libeňský most. Celkem v šesti českých městech se od 21. března rozběhne další sezóna se sdílenými koly, konkrétně v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci a Teplicích. Nově spustí i půlroční testovací provoz v Liberci. Po více jak měsíčním uzavření Libeňského ...více

27 / 2 / 2018: Karlovy Vary budou mít svůj bikesharing. Rodina veřejných půjčoven kol se rozrůstá. Nově se sdílená kola chystají zavést také Karlovy Vary.  Podle primátora města Petra Kulhánka by v první fázi mělo jít o asi 150 kol, které by si mohli půjčovat za zvýhodněné ceny obyvatelé města, kteří se rozhodnou jezdit ...více

22 / 10 / 2017: Ostrava hledá dodavatele systému veřejného sdílení kol. Ostrava vyhlásila veřejnou zakázku na vybudování a provozování systému veřejného sdílení jízdních kol, takzvaného bikesharingu. Na podání nabídek mají případní zájemci čas dva měsíce, řekl dnes novinářům primátor Tomáš ...více

25 / 9 / 2017: Co všechno můžeme sdílet? Ve čtvrtek 21. září se v Praze diskutovalo na téma "Co všechno můžeme sdílet". Prezentace si můžete stáhnout na tomto odkaze. Sdílením vpřed! Přesně tak znělo heslo letošního Evropského týdne mobility, které je již za námi. Poukazovalo na skutečnost, že větší sdílení ...více

22 / 9 / 2017: MŽP podpoří projekty bikesharingu ve městech. Letošní Evropský týden mobility je v plném proudu. Desítky měst v České republice pořádají osvětové akce na téma čisté mobility a zdravějšího ovzduší. Symbolicky ode dneška se navíc příznivcům městské cyklistiky blýská na lepší ...více

27 / 4 / 2017: Celosvětový atlas bikesharingu: 460 měst, 21 000 stanic. Výzkumníci Universität Wien vyvinuli celosvětový atlas bikesharingu. Volně přístupné mapy znázorňují aktuální data z bikesharingových stanic i dlouhodobé vzorce mobility z více než 460 měst. Od Vancouveru přes Rio de Janeiro, Istanbul až po Auckland sahá nově vyvinutý bikesharingový ...více

18 / 3 / 2017: Již více než 900 000 km v systému veřejných kol v irském Corku. Podle nově získaných údajů lidé na veřejných jízdních kolech v irském Corku urazili už 914 953 km, to je třikrát vzdálenost Země – Měsíc. V Corku žije 119 000 obyvatel a podle irského Národního úřadu pro dopravu zdejší systém veřejných kol registruje ...více

9 / 2 / 2017: ECF spouští platformu k tématu bike-sharingu. Evropská cyklistická federace (ECF) zahájila činnost platformy k tématice sdílených kol (bike-sharing), která, jak ECF věří, pomůže zvýšit počet cyklistů ve všech evropských městech. Platformu pro evropské systémy bike-sharing (PEBSS) spustila ECF prostřednictvím svého Klubu pro ...více

 


Úvod
Novinky
Dobrá adresa
Aktivity
Členové
Jak se stát členem
Partneři
Kontakt
Pro média, dokumenty
Odkazy

 

cyklistická akademie

 

Copyright © cyklomesta.cz
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Asociace měst pro cyklisty a s uvedením zdroje.

Partneři: Česko jede - Akademie městské mobility - www.kamvpraze.info - Univerzita Palackého v Olomouci - Velvyslanectví Dánského království

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS